Színikritikák

in Dolhai József, színikritikák, Kultúra

Dolhai József színikritikái. Ahogyan ő maga írja: "Nagy szerencsém, hogy nem vagyok műkritikus, így nem kötnek gúzsba a szakmabeliek elvárásai."

(A www.pegazustv.hu nem feltétlen ért egyet az alább közölt kritikai írásokkal, így erkölcsi és anyagi felősséget sem vállal.)

Ahogy én láttam
 
 
Nagy szerencsém, hogy nem vagyok műkritikus, így nem kötnek gúzsba a szakmabeliek elvárásai. Igaz, ott van még a közönség és az előadók, de ők már megszokhatták, hogy csak a belterjes írásokban dicsérik körbe tetteiket.
 
Szubjektív kritikám tárgya a kisvárdai Doktorock színtársulat produkciója, mely akár látatlanban is megérdemli a dicsérő szót, mert nagyot vállaltak Stefan Heym Dávid király krónikája című regényéből készült rockopera színrevitelével. A mű keletkezésekor, 1972-ben már húsz éve kelet-német író a hatalom szolgálatának és az írói lelkiismeret összeegyeztethetőségének kérdését boncolgatja, ami bizony nem kimondottan a rockopera kedvelőinek és szerzőinek kedvenc témája. Ennek ellenére, vagy épp ezért kitett magáért a lelkes amatőr társulat, és számomra kellemes élményt nyújtott az augusztus huszonhatodikai előadás, ami Kemény Gábor, Kocsák Tibor és Miklós Tibor munkája révén született a regényből, és A krónikás címet kapta.
                                      
Ethán, ama bibliai krónikás nem járt szerencsével, és bizony illúziónak bizonyult hite, miszerint lehet elfogulatlanul igazat írni uralkodónak uralkodóról – ugye milyen ismerős – ami kis híján az életébe került. Ennél szerencsésebb volt színpadi alakítója, Nagy Lóránt, akinek nem sikerült túl jól az illúziókeltés, viszont nagyot alakított, mint rendező: A nézők figyelmét sikerült úgy strukturálnia, hogy a nehéz történet ellenére követhető volt maga a történet. Magam részéről bízom abban, hogy a jövőben sem hanyagolja el direktori ambícióit.
 
Dancs Jánosnak sem jött össze a kettős szerep, mert őrparancsnokként szépen megtalálta a hangját, viszont főpapként már a magasabb hangfekvés néha-néha nehezére esett, ellenben Csörsz Ferenccel, aki a főeunuch szerepében akadály nélkül énekelte a magasabb hangokat is. Ő egyike volt azoknak, akik a rájuk osztott dallamokkal valamelyest ellensúlyozták a darab komoly és komor zenéjét, illetve tartalmát, bár a „fogyaszthatóság” kedvéért többet is tehetett volna a dramaturgia. Sikeres „ellensúlyozó” művész volt Dr. Ragány Mihály is, aki a kancellár szerepében próbált közel kerülni a rock kedvelőihez, és néhány lelkes társával terelték a darabot az ő tetszésük felé. Ragány egyébként azon kevés előadók egyike Dr. Papp László mellett, aki valóban doktori címmel bír a Doktorock színre lépett társulatában.
 
A fiatal és csinos Gubik Petra sikeresen élte bele magát Ethán ágyasának, Lillithnek a szerepébe, igen empatikusan adta elő például a búcsú perceit, mikor Salamon király kedvére el kellett hagynia a Krónikást. Szerintem sokra viheti még, akár profi is lehet belőle, mint a Jászai- és Artisjus-díjas Nagy Anikó, aki a Művészetek Házában a vendégsztár volt. A nagy múltú színésznő tudásához és rutinjához nem férhet kétség, és bár szubjektivitásom határtalan, de számomra úgy tűnt, jobban játszik, mint énekel.
 
Mindig érdekes jelenség egy előadáson a közönség, mert illik dicsérni, ha legalább olyan lelkes, mint az előadók, és nem illik bántani őket, ha nincs kedvük a tapsoláshoz. No, ezzel Kisvárdán nem volt probléma, a borzalmas hőséget túllicitálva és persze állva tapsoltak, szóval a nézők tökéletesen befogadták az előadást – de lehet, hogy inkább az előadókat? Mert számomra kérdés, hogy műértésük, vagy inkább a szívüknek kedves előadókhoz való személyes kapcsolatuk motiválta őket a tetszésnyilvánításban. De bármi ösztönözte a nagyérdeműt, egy sikeres előadást illettek elismerésükkel.
Dolhai József