2022-2023-ban erre az ismerkedésre vállalkoztak a kéki Petőfi Sándor Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola tehetséges diákjai a természetismereti és média-kommunikációs tehetségműhelyekben. Lapunk a projektről Szegedi Sándort, a TEMI Móricz Zsigmond Művelődési és Ifjúsági Ház Alapítványa nyíregyházi projektvezetőjét kérdezte.
- Honnan jött az ötlet, hogy ilyen módon támogassák a tehetséges gyerekeket?
- A Kulturális és Innovációs Minisztérium a Nemzeti Tehetség Program által tette lehetővé pályázati támogatással a program megvalósítását. A kéki iskolával, az ottani elhivatott pedagógusokkal már évek óta gyümölcsöző az együttműködésünk, számos közös kulturális, oktatási projektet valósítottunk meg. Ezek tapasztalatát is összegeztük jelen projektünkben, amely 2022. szeptember 1 - 2023. június 30. között zajlott. A fő gondolat, ami köré szerveztük a foglalkozásokat: a haza, a szülőföld szeretete, tisztelete felelősséggel is jár: a gyerekek óvják, védjék a megmaradt természeti, történeti és kulturális értékeinket, az állatokat, a növényeket, a táj jellegzetes formáit! És közben ismerjék meg távolabbi vidékek, hegyes-dombos tájak szépségeit, kincseit is, hisz ezzel lesz teljes szívükben a saját szülőföldük szeretete is. Egyúttal képben, videóban, írásban, szóban próbálják megörökíteni, feldolgozni és átadni azokat az élményeket, benyomásokat, amelyek hatással voltak rájuk, és amelyeket érdemesnek tartanak a továbbadásra.
- Akkor innen ered ez a különös párosítás: természetismeret - média, kommunikáció? Ez nem túl szokványos megközelítés.
- Pontosan. Kezdetektől fogva törekedtünk a komplex megközelítésekre, az esetleg eltérőnek látszó területek összekapcsolására. Jelen esetben olyan 10 diákot választottunk be a 152 órás fejlesztésbe, akiket mind a két terület érdekel, és tehetségesnek vagy tehetségígéretnek számítanak mind a két, látszólag eltérő területen.
- Hogyan zajlottak a foglalkozások?
- A gondos kiválasztás után törekedtünk arra, hogy a tanulók olyan foglalkozásokon vehessenek részt, amelyeken a hangsúly a közös, élményalapú tanuláson van. Megismerkedhettek szűkebb szülőföldük, a Rétköz földrajzával, állat és növényvilágával, a természetvédelem legfontosabb alapelveivel. Törekedtünk arra, hogy a foglalkozások nagy része terepen történjék, ahol a gyerekek természetes környezetükben ismerhetik meg a növény és állatvilágot, a földrajzi formákat. Állat és növényhatározókkal indultunk neki ezeknek a külső terepgyakorlatoknak, hol gyalog, hol kerékpáros túrát téve. Gondoltunk a téli madáretetésre és a tavaszi odúkihelyezésekre is. Ezenkívül elsajátították a modern technológia adta lehetőségeket is, úgymint az online fajmeghatározást, a természetfotózást, a térképhasználatot, a navigációt, a GPS-használatát. A média-kommunikáció foglalkozásokon az elméleti alapok elsajátítása után a gyerekek önállóan készítettek újságcikkeket, videókat, riportokat, fogalmazásokat.
- Voltak kirándulásaik messzebbre is, ha jól tudom...
- Igen, négy egész napos kiránduláson vehettek részt, amelyek az egész foglalkozássorozat csúcspontjai voltak. Itt áttekintést nyerhettek más földrajzi tájak természeti-kulturális-történelmi értékeiről is, gyakorolhatták a fotózást, a filmezést, a helymeghatározást. Voltak a Sóstói Állatparkban, felmentek a tokaji Nagy Kopasz-hegyre, ellátogattak Lillafüredre, majd június elején a Szatmár-beregi táj rejtett gyöngyszemeit fedezték fel.
- A pályázat része volt, hogy a fejlesztési folyamat valamilyen tárgyi, kézzelfogható eredménnyel záruljon. Melyek voltak ezek?
- Így van, a megvalósítás során a gyerekek rengeteg fotót készítettek állatokról, növényekről, tájakról. Ezeket egyrészt nyilvánossá tettük az interneten, másrészt egy szép kiállítású nyomtatott fotóalbumot állítottak össze a legjobb fotókból, amelyből 1-1 példányt ők is kaptak. A média-kommunikáció tehetségműhelyben pedig videókat szerkesztettek, amely közül az utolsót, amely megyénk gyöngyszemeit mutatja be, választották ki mintegy "mestermunkául".
(A fotók megtekinthetők ezen a helyen: https://photos.app.goo.gl/1QvUB4SEp9nbZxVA6
A videó megnézhető itt: https://www.facebook.com/temimoricznyh/videos/1748356508913094)
- Hogyan hatott ez a projekt a gyerekek képességeinek fejlődésére, tehetségük kibontakoztatására?
Több oldalról is megközelíthető a projekt hatása. Egyrészt fejlődött a tanulók természettudományos gondolkodása; segítette a tanulási szokások kiépülését, rendszerességre, tudatosságra, a megismerési módszerek önálló alkalmazására serkentette őket. Másrészt a foglalkozások elősegítették a természet értő és a megismerés tárgya felé tiszteletet mutató feltárását, a részletek helyett elsősorban az egységes természetszemléletre ösztönzött, segítette az átjárást az egyes elkülönült tudományágak ismeretanyaga között. Természet és környezetvédelemre, hazaszeretetre neveltek a foglalkozások, a kommunikációs – médiaismereti programelemmel segítettük a tanulók szóbeli, írásbeli kifejezőképességének fejlődését, megismertettük velük a média világát, lehetőséget biztosítottunk alkotókészségeik fejlesztéséhez, műveléséhez.
Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani mindazon szakembereknek, pedagógusoknak, tehetséggondozóknak, akik sokszor szabadidejüket is feláldozva foglalkoztak a gyerekekkel.
- Lesz-e valamilyen folytatása a programnak?
- Nagyon reménykedünk abban, hogy a Nemzeti Tehetség Programban kiírásra kerülnek majd az új pályázati lehetőségek, és így tovább tudjuk folytatni a tehetséges kisdiákok fejlesztését. Más pályázati lehetőségekben is gondolkozunk, mert mind a diákok, mind a tehetséggondozók részéről nagy az igény hasonló programokra, főként az országnak ezen a távoli részén, ahol segítség és értő támogatás nélkül sajnos sok tehetséges gyerek kallódik el. Bízunk a legjobbakban!
(munkatársunk)